måndag 10 augusti 2015

Berlin

Ungefär en vecka in i vår sex veckor långa lyxsemester hade vi båda lite ångest över att de där semesterplanerna fortfarande inte fanns... Så en sen lördagsnatt satte vi oss tillsammans framför datorn och köpte lite för dyra biljetter till Berlin!

Första dagen var det närmare 35 grader, smarta som vi båda är hade vi valt gråa t-shirts för att svettfläckarna skulle synas extra bra. Vi var på den nedlagda flygplatsen Tempelhof och det var olidligt varmt. Helt plötsligt var det lunch och vi satt i skuggan på en indisk restaurang i Neukölln.



Det blev trots värmen mycket promenerande första dagen, och vi gick förbi det som kändes var en turistfälla - East Side Gallery.
Den andra dagen var det betydligt svalare och Patrik övertalade mig att vi skulle hyra cyklar! Det var en världsbra idé såhär i efterhand. Att cykla genom Tiergarten var underbart.
Patrik hade varit duktig och gjort research innan avfärd och det ledde oss till det skummaste museet jag någonsin har varit på. En man ("speciell" "kuftendens") hade ägnat ett decennium åt att samla på sig industriprylar och kombinera dem och ge dem nytt sammanhang, i syfte att vara tankeväckande. Flummigt, men coola prylar!
Minnesmonumentet är obligatoriskt och ger fantastiska fotomöjligheter.
Det blev några öl men ingen var direkt god, de dricker ju bara ljus lager och det är inte min favorit. Resan blev oväntad, dök upp från ingenstans med inga som helst förväntningar vilket gjorde den helt fantastisk. Det var härligt att vara i en storstad på sommaren, med lite lugnare tempo och fokus på att få njuta av staden och vädret i kombination.

Jag hade letat upp tre garnbutiker och besökte två (en var enbart öppen måndagar och onsdagar) och hittade inget, butikerna var ocharmiga med begränsat sortiment. Men! Sista dagen var vi på en butik som hade ALLT, även garn. Jag köpte vitt alpacka-garn och kände mig nöjd över att resmålet bringat garn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar